Gränslös kärlek...

1kommentarer

Det har jag upptäckt speciellt idag, efter en dramatisk dag inne på Disktriksveterinärerna.
Har varit där med Oscar idag, för att kolla på en böld han hade och för att ta bort tandsten.
Bölden var ingen fara, den har den öppnat och sköljt ur. Så nu får han ha en tratt så han inte kliar i såret...dessutom ska han hållas inomhus tills det har läkt.
Men tänderna.. min lilla älskling har visst en tandsjukdom som gör väldigt ont, vilket gör att han har svårt att äta. De drog ut en tand som var lös och så har de tagit bort all tandstenen.


Snälla,gör så min plutt slipper smärtan.

När man började tänka på att han inte åt så mycket tänkte man att han var kräsen men nu vet jag att det har det aldrig varit. Även fast man inte har kunnat göra något åt den här sjukdomen så kan jag inte låta bli att ha dåligt samvete över att han har haft ont så länge. Det skär i hela hjärtat.
För att lindra detta då så ska man man ge han rumstemperarad mat i mousse form, den behöver han inte tugga så mycket.
Sjukdomen heter FORL och sjukdomens etiologi är okänd (ursprung).

Hittat följande om FORL:





Då man ännu inte känner till vad som utlöser resorption av permanenta tänder vid FORL kan
man varken förebygga eller bota sjukdomen. Olika behandlingar har prövats men i nuläget är
det endast extraktion eller amputation av tandkronan som ger tillfredsställande resultat i form
av förhindrande av lesionernas utbredning på den enskilda tanden .
Eventuellt kan tidiga
lesioner behandlas provisoriskt med fluorlack. Ännu finns ingen behandling som skyddar
återstående tänder från att drabbas.






Jag gråter när jag läser detta. Det är med andra ord inte alls säkert att man kan rädda honom från denna sjukdomen, det beror helt på hur långt det har spridit sig i hans mun. Det enda man kan göra är alltså extraktion (utdragning) av de tänder som är drabbade. MEn inte ens det är säkert, de "friska" kan vara drabbade och det ser man alltså på en röntgenundersökning. Och då..ja, då får man dra ut alla tänderna för att han inte ska ha ont. Om han nu kan leva utan tänder....*gråter*
Nästa vecka, på tisdag kl 8.00 ska han iallfall till Blekinges Smådjursklinik så snälla söta läsare,håll tummarna då.


Letat igenom hela internet och det står precis samma sak överrallt. Det jag redan skrivit. Obotlig sjukdom som drabbar hund och katt. Som är smärtsam och gör att katten kan upplevas aggressiv,osocial,hängig och slö,matlusten är borta. Så alla djurägare,kolla era små kisars/vovvisars munnar(!)
Drabbar alla,vare sig renras eller blandade katter/hundar. Dessutom så är de ju så att katter är envisa djur, som fortsätter äta torrfoder, även fast de har ont, för de är så vana vid smärtan...fyyy faaaan...

Detta är en sorgens dag för mig. Känner mig inte hungrig,törstig eller glad. Har så ont i magen, för tänker bara på detta nu. Mitt lilla barn.



1 kommentarer

Lotta

16 Sep 2010 21:01

Jag kommer hålla bägge tummarna så hårt jag kan för Oscar!!!



StyrkeKRAM

Kommentera

Publiceras ej