Grisens liv i Sverige.

1kommentarer

Kött är gott, men till vilket pris?


Hittade en blogg med detta videoinslag som jag måste dela med mig av och jag varnar känsliga tittare, för själv satt jag med andan i halsen och tårar i ögonen + illamåendes.
Det är djurrättsalliansen som jobbat under 2 år med att filma och dokumentera hur gisarna lever på slakterierna runt om i Sverige. Denna video är en del av resultatet.

Ett liv som gris from Djurrättsalliansen on Vimeo.

Djurrättsalliansen skriver såhär på ettlivsomgris.se :

Under två års tid har aktivister från Djurrättsalliansen besökt närmare hundra slumpvis utvalda grisgårdar. Det är omkring en tiondel av Sveriges alla grisfarmer. Vårt undersökningsmaterial består av allt från stora industrifarmer till små familjegårdar. På varje gård har vi med hjälp av videokameror, kameror och anteckningsblock dokumenterat de övergrepp och lagbrott vi har sett.

Det omfattande material som vi samlat in ligger till grund för den här kampanjen. Våra betraktelser ger en oroväckande bild av de svenska grisarnas verklighet – en vardag präglad av tristess, sjukdomar och hårda betonggolv.

Följ med Djurrättsalliansen bakom köttfabrikernas stängda dörrar och ta del av våra avslöjanden.

Vågar du se sanningen?   



Hur FAN kan man låta djur leva såhär? Det är helt sjukt, känner mig helt mållös.
Jag kan verkligen inte förstå hur detta kan hända, med alla lagar och paragrafer,kontroller osv som finns. Helt förjävligt är det.
Har tänkt många gånger på att sluta äta kött, men man har liksom blundat och fortsatt och bitvis haft dåligt samvete. Försöker köpa ekologiskt, men hur vet man att djuren egentligen har mått bra i sitt liv? Det står ju inte direkt på förpackningen. Det som är tråkigt är att allt eko eller krav är dyrare. Borde man inte gynna den industrin med bra priser så alla djur kan få lov att må bra?


1 kommentarer

Lina

09 Aug 2010 19:53

Jag vet inte varför jag ser på sånt, jag lipar ju i timmar efter att jag sett det. Jag vet ju hur det går till men ändå måste man titta. Just nu känner jag lite, skit i dom gamla och rädda djuren istället. Man kanske ska öppna ett äldreboende för slaktare, så de kan leva sin sista tid som deras djur gjorde. Tvångs intagning, och låsa in dom i små burar där de kunde sitta och ruttna till döds.

Kommentera

Publiceras ej