Sociala medier..men innan dess då?

0kommentarer




Hur kan det komma sig att man är så beroende av facebook,bloggar och andra sociala medier för?
Inte det att jag klagar men jag kan ju omöjligt vara ensam om det i dagens samhälle.

Vad är man rädd för att missa, egentligen?


Ibland kommer jag på mig själv med att sitta framför datorn innan man ens ätit frukost eller innan man klätt på sig. Loggar snabbt in på fb. Ser att jag inte missat något... så vad var meningen? Känns rätt sjukt egentligen. Det är ju inte livsnödvändigt men ändå måste man kolla.
Och nu kommer man ju åt allt via mobilen. (Tack för att man har en gammal så det inte går!)
Hade jag haft en iphone eller liknande hade man ju varit fast i cyberträsket på riktigt.
Och är det är lite stressigt kan man ju alltid Twittra.

Hur överlevde man innan internet och allt annat som ses självklart idag, innan det kom?


Jo, man skickade brev eller telegram. Tänk så mysigt att få ett handskrivet brev hem i brevlådan!
Visar ju verkligen att man lagt ner tid och energi på att posta just det brevet, går ju inte sådär jättefort att skriva för hand. (om det ska bli fint vill säga.)
När man var liten hade man ju brevvänner, jättemånga. Man köpte fint papper (gärna matchande set+doftandes)
och använde sin allra finaste handstil. Det skulle man aldrig göra idag, när internet och words finns. Snabbt och enkelt för de flesta av oss.

Men hur "löser" man dethär då?

Det går nog inte, fler och fler företag ser ju hur människor är inne på fb och de lägger upp kampanjer,reklam och nyheter där,allt för att kunden ska lockas, tack vare fb. Det gäller bloggar med, storbloggare får gratisprodukter som bloggerskan/bloggaren ska betygsätta och så får företagen också ha olika banners på sidorna med flashiga bilder och kampanjer.
Många blir helt beroende och kanske behöver söka professionell hjälp för sitt missbruk.
Dessutom, hur ska man kunna sluta när man vet att alla ens vänner,familj,bekanta finns där ute, man vill ju också vara med i gemenskapen, ha koll på det senaste.

Jag kan inte säga att jag inte är lite beroende av internet.
Det är ett fantastiskt hjälpmedel. Det finns massor av nyttigt att hitta där, men även en massa skit.
Önska man kunde sluta lite iallafall men det är bara att gilla läget. Man vill inte helt enkelt vara utan det, nu när man är van vid att det alltid finns där, dygnet runt. Hur ska man kunna leva utan facebook liksom?Den är nästan som luften vi andas...


Kommentera

Publiceras ej