No Poo

0kommentarer

Min hårbotten har alltid kliat och hatt sig fram och tillbaka. För cirka 3 veckor sedan började jag bli riktigt less på det och bestämde mig för att testa annat schampo. Haft Kerastase ett bra tag nu men det har liksom inte blivit bra för det.....
Fick gratisprover från Nea of Sweden (läs mitt inlägg) och fick reda på att dessa visst är som vanliga hårda tvålar (kanske inte så anpassade till hårvård ändå men mycket bra till kroppen!). Innehållet är toppen men inte tillräckligt snällt för hårbottnen. Hann tvätta med schampo-kakan 3 gånger med några dagars mellanrum. När jag duschade ibland försökte jag bara gnugga försöiktigt i hårbotten med vatten. Håret kändes väldigt annorlunda! Hårbottnen kändes snabbt fet och längderna kändes mer återfettade (har torra längder). Läste att när man använder schampo utan silikoner, mineraloljor med mera får håret en chans att "återställa sig" till sitt normala tillstånd och därför reagerar det på olika vis innan det blivit återställt. Som med mitt, att det "fettade" till sig. Denna återställning kan ta rätt lång tid, allt från en månad till halvåret. Mitt är inte i sitt normala ännu, (tror jag inte) det är väldigt olika beroende på dag.

Försökt läsa mig till vad som egentligen menas med "No Poo" eller "Balsammetoden". Bestämde mig för balsammetoden.
Så förra veckan köpte jag ett balsam inne på hälsokostaffären som heter "Faith in Nature". Tvättat med detta två gånger nu. Håret bli verkligen mjukt! Luktar gott också, vilket är en bonus. Hårbotten känns bra, håret har börjat locka sig mera också, ser fint ut i mitt tycke. Inte lika fet hårbotten heller och kliandet har verkligen minskat!
 
Kommer fortsätta att köra balsammetoden! Får uppdatera efterhand som tiden går. Påminn mig om ni vill veta hur det går! :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej