Update: Balsammetoden och No poo

0kommentarer

Nu har jag hållt på med BM (balsammetoden) ett tag och min hårresa har gått upp och ner. Tror jag skrev det förut at jag skaffade balsam från Faith in Nature.jojoba, vilket jag fortfarande inte ångrar. Det är jättebra! I allafall för mitt skandinaviska, tunnstråiga hår ( kan man förresten säga "tunnstråiga" eller var det ett nytt ord jag kom på nu... ?:P)
Har ett tag tänkt att skaffa hem ett schampo utan silikoner eller SLS= ett tensid som finns typ i alla hårschampon som torkar ut hår och hårbotten, det rubbar visst den normala balansen i håret som kan göra att det tillexemepl kan börja klia och svida, som i mitt fall (olika företag har olika mängd av detta, en del har inte alls)
 
Anyhow, försöker att inte använda produkter till kropp och hår utan onödigheter. Varför? Tja, varför inte? Det är bättre för kroppen och knoppen ;). Ett beslut jag trivs med helt enkelt. 
 
Det här schampot utan SLS och parabener (konserveringsmedel) osv har ju inte kommit hem till mitt badrumsskåp och jag kände att det var dags att göra en lite rejälare rengöring än bara balsamet. Surfade in på sidan Nopoo.se
där jag läst mig till en hel del om hårprodukter. Där läste jag om olika sätt att göra rent håret. Där stod det att man kan använda ägg (!). trodde bara det var "hittepå" från Pippi Långstrump. Lät så knasigt så jag var tvungen att testa! Tog alltså 1 ägg, lite av mitt balsam (står inte där men jag testade med det ändå för kosistensens skull), lite citron. Vispade med en gaffel och smetade in det i hårbottnen och lite på längderna. Det räckte och blev över kan jag säg av smeten. Minst 10 minuter skulle det verka. N sov gott i vagnen ute så jag kunde göra detta i lugn och ro. Det var väl i ärlighetens namn inte det lättaste att fördela i håret, håret blev "hårt" och strävt. Men skam den som ger sig!

Tiden gick snabbt, tack vare att man kunde fixa lite med hemsidan jag håller på med i skolans kurs IT2. In i duschen och skölja av med svalt vatten (superviktigt, annars stelnar ägget!). Bit för bit började håret kännas normalt igen, smeten hade ju trots allt torkat in i håret. Balsam i håret som fick vara kvar en stund. Klart!
 
Resultatet? Nöjd! Håret känns verkligen rent! Fick volym på det också och tycker att lockarna framträdde lite mer. Våga testa! OBS!: Tänk på att ta bort själva strängen på ägget, annars hamnar det i håret någonstans vilket inte är så trevligt. Tur det stod på sidan, annars hade jag aldrig tänkt på det! :)
 
Ett litet ägg- mer än bara mat! :)

Kommentera

Publiceras ej